;



In Hem al de volheid

De vroege christenen werden er door de Romeinen van beschuldigd, dat de keizer er in heerlijkheid op toelegde, en door de Joden, dat zij dat bij God (Jahweh) deden. Het christendom wordt door sommige bekritiseerd als te Christo-centrisch. Dachten de apostelen dat ook? Laten we nogmaals luisteren naar Paulus wat hij over Jezus schrijft aan de Colosenzen.
"Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn. Want het is het welbehagen [van de Vader] geweest dat in Hem heel de volheid wonen zou" (Col. 1:18b-19)

Paulus schrijft dat het Gods welbehagen was, dat Jezus de Eerste, de meest vooraanstaande persoon zou zijn in het universum. Maar het Oude Testament leert heel duidelijk dat geen schepsel ooit die positie boven God zou innemen (Deut 6:4,5; Psalm 63:18; Spreuken 16:4; Jes. 42:8). Jesaja laat geen twijfel bestaan over Gods (Jahweh's) 'vooraanstaandheid'.

"Wend u tot Mij, word behouden,
alle einden der aarde,
    want Ik ben God en niemand anders.
Ik heb gezworen bij Mijzelf
   -- uit Mijn mond is in gerechtigheid

een woord uitgegaan en het zal niet terugkeren --
   dat voor Mij elke knie zich zal buigen,
elke tong zal zweren."
(Jes 45:22, 23)
Maar hoe kunnen zowel Jezus als Jahweh de Eerste zijn? Misschien is er aanwijzing te vinden in Genesis, waar het Hebreeuwse woord voor God de Schepper het meervoudige "Elohim" is. En als Jesaja zegt dat God alleen alles heeft geschapen is het Hebreeuwse woord voor God ook meervoud. Dr. Norman Geisler zegt hierover: "Bijbels gesproken is er meer dan genoeg bewijs om af te leiden dat de fundamentele aard van God in de Schriften wordt voorgesteld als een meervoudige Eenheid.”16

Paulus schrijft aan Jezus dezelfde eervolle woorden toe als Jesaja aan Jahweh:

"Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en de mensen gelijk te worden. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, [tot] de kruisdood. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader. (Filipenzen 2:6-11)
Deze passage leert ons, dat Jezus volle rechten had als God, vóór Hij mens werd. Paulus vertelt ons ook, dat alle knie zich buigen en elke tong belijden zal dat Jezus Christus Heer is.

Meer dan zeven honderd jaar daarvoor vertelt God ons door Jesaja, dat Hij alleen God is, Heer en Redder:

"..vóór Mij is er geen God geformeerd
   en na Mij zal er geen zijn.
Ik, Ik ben de HEERE,
   buiten Mij is er geen Heiland."
(Jes 43:10b,11)
Ons wordt ook verteld in het Oude Testament, dat Jahweh het heelal geschapen heeft, dat alle knie voor Hem zal buigen. Dat Hij is de Heere, de koning van Israël, de Verlosser. De eerste en de Laatste. Daniël noemt hem de "Oude van dagen". Zacharias spreekt over God als de "koning, de Heer der Heerscharen die de aarde zal richten". Maar in het Nieuwe Testament horen we Johannes Jezus de "Redder" noemen, en "Alfa en Omega", "de Eerste en de Laatste", de "Koning der koningen" en "Heer der Heeren". En Paulus zegt dat alle knie voor Jezus zal buigen. Jezus alleen zal volgens de apostelen oordelen over ons eeuwig lot. Jezus is de meest vooraanstaande Heer in het universum.

Packer stelt ergens, dat Christendom alleen 'klopt' als Jezus volledig God is:

"Als Jezus niet meer was geweest dan een zeer opmerkelijk man Gods, zou de moeilijkheden om te geloven wat het Nieuwe Testament ons over Hem leert onoverkomelijk zijn.

Maar als Jezus dezelfde Persoon is als het Eeuwige Woord, de "agent" van de Vader, "door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft" (Hebr 1:2b), dan is het 'geen wonder' dat Zijn komst in deze wereld vergezeld zou gaan van nieuwe creatieve kracht. En ook zijn leven op aarde en het scheiden daarvan. Het is niet vreemd dat Hij, als Auteur van het leven, uit de doden zou opstaan. De vleeswording van God is op zich zelf al een onpeilbaar mysterie, maar het maakt de rest van het Nieuwe Testament wel begrijpelijk."17

Conclusie

Als Jezus dezelfde is als Jahweh, dan houdt boodschap van het christendom in, dat God zelf naar de aarde kwam, toeliet dat mensen Hem bespuwden, Hem bespotten en aan een kruis nagelden als ultiem offer voor onze zonden. Gods volmaakte rechtvaardigheid kon slechts door Hem zelf genoeg worden gedaan als betaling voor onze zonde en onrechtvaardigheid. Geen engel of geschapen plaatsvervanger zou kunnen volstaan. Zo'n daad van verlaging laat de onpeilbaarheid van Gods liefde zien, zowel als de hoge waarde die Hij ziet in een ieder van ons (zie "Waarom Jezus"). En dit is precies wat de apostelen hebben geleerd en met zoveel vuur hebben gepreekt.

In zijn afscheidswoorden aan de ouderlingen van Efeze spoort Paulus hen aan om de kerk van God te weiden, "die Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed" (Hand 20:28). Paulus spreekt hier de profeet Zacherias na, waar God (Jaweh) zegt:

"Op die dag zal de HEERE de inwoners van Jeruzalem beschutten ... Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben; zij zullen over Hem rouwklagen, als [met] de rouwklacht over een enige zoon". (Zach 12:8a,10b)
Zacharias laat hier zien, dat Degene die doorstoken is op het kruis Niemand anders is, dan God zelf. En zo zien we dat Jezus Christus Oude en Nieuwe Testament bij elkaar brengt, zoals verschillende instrumenten harmoniseren tot een prachtige symfonie. Want als Jezus niet God is, verliest het christendom zijn centrale thema. Maar als Hij het wel is, passen alle christelijke leerstukken in elkaar als een puzzel. Kreeft en Tacelli leggen uit:18
  • "Als Christus God is, dan is de incarnatie, de vleeswording van God de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis. Het is een draaipunt in de geschiedenis, het verandert alles"
  • "Als Christus God is, dan is door Zijn dood de hemelpoort, die voor ons gesloten was sinds het paradijs door de zonde, weer geopend. Voor iedereen geldt: Geen enkele gebeurtenis op aarde kan belangrijker zijn dan dat."
  • "Als Christus God is, kan Hij, die immers almachtig en tegenwoordig is op dit moment, jou veranderen en je leven, zoals niets of niemand anders dat kan."
  • "Als Christus God is, heeft hij recht op ons hele leven, inclusief ons innerlijke leven en onze gedachten."

De apostelen maakten Jezus Heer over hun leven, schreven over Hem als Schepper en aanbaden Hem als de Eerste in het universum. Deze ooggetuigen uit de eerste hand waren er volledig van overtuigd, dat God de planeet aarde had bezocht in de Persoon Jezus Christus. En Hij zal terugkomen als Koning der koningen en Heer der heren. En als Eeuwige Rechter. In zijn brief aan Titus onthult Paulus Jezus' identiteit en daarmee Gods doel voor ons leven:

"Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen. Zij voedt ons ertoe op – met verloochening van de goddeloosheid en de wereldse begeerten – bezonnen en rechtvaardig en godvruchtig te leven in deze tegenwoordige wereld, waarbij wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus. 19 (Titus 2:11-13).

Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?

Als Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende antwoorden in "Waarom Jezus"


Kan Jezus zin geven aan het leven?

"Waarom Jezus" gaat in op de vraag of Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven op de vragen van het leven: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" En "Waar ga ik heen?". Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die 'door' aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie waarom Jezus naar de aarde kwam...`

Kik Hier om verder te lezen over: "Geloofden de Apostelen dat Jezus God was?"