;



"Dode Zeerollen" op Steen?

Voorspelt een steen uit de oudheid een opgestane Messias?


Indiana Jones, ga eens aan de kant. Een antieke Hebreeuwse steen, uit de tijd vlak voor Jezus’ geboorte, is plotseling het onderwerp van gesprek onder archeologen. Op de meter hoge steen staan 87 regels Hebreeuwse tekst en daarin kan gelezen worden dat een Messias zou sterven en drie dagen later opstaan. Het heeft als titel “Gabriëls openbaring” meegekregen, maar is door één expert al een “Dodezeerol op steen” genoemd.

Wetenschappers hebben zich gezet aan de moeilijke taak om de datering en authenticiteit van de steen vast te stellen. In het verleden zijn er meer ‘ontdekkingen’ geweest, die koren op de molen waren voor samenzwerings-aanhangers, zoals het Ossuarium van Jacobus en het zgn. Familiegraf van Jezus. Maar steeds werd aangetoond, dat het ofwel vervalsingen waren of van dubieuze historische waarde. (Zie Familiegraf van Jezus?)

Tot nu toe heeft nog geen wetenschapper beweerd dat de steen een vervalsing is. Yuval Goren, hoogleraar archeologie aan de Universiteit van Tel Aviv, heeft een verslag gepubliceerd over zijn chemische onderzoek en hij houdt de steen voor authentiek.1 Als dat zo is, zou de steen licht kunnen werpen op de historische context van Jezus’ opstanding.

Geloofden de Joden rond Jezus’ tijd dat de Messias zou sterven en opstaan uit de doden na drie dagen? En zo ja, in hoeverre verschilt dit profetisch detail van honderden andere Hebreeuwse profetieën over de Messias? Christenen wijzen op Jezus’ vervulling van die oude profetieën als bewijs dat Hij de Messias is. (Zie: Was Jezus de Messias)

Maar sceptici zeggen nu juist, dat een Joodse verwachting van Messias die zou sterven en opstaan, Jezus en zijn discipelen een motief zou hebben gegeven om het verhaal over zijn dood en opstanding te verzinnen. Sommige niet-christen wetenschappers hopen juist, dat de steen Jezus’ opstanding aan de kaak zal stellen als verzinsel.

Israel Knohl, een hoogleraar Bijbelonderzoek aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem timmert hard aan de weg, om aan te tonen dat Jezus een frauduleuze Messias was. Knohl interpreteert regel 80 van de tekst als een profetie over een “lijdende Messias, die zou opstaan van de dood”2 Het idee van een herrezen Messias zou dus niet uniek zijn voor het Christelijk gedachtegoed.

Daniel Boyarin, hoogleraar Talmud-cultuur aan de Universiteit van California in Berkeley zei dat de steen onderdeel is een groeiend corpus aan bewijsmateriaal, dat Jezus het beste begrepen kan worden door het nauwkeurig lezen van de Joodse geschiedenis van Zijn dagen.

“Voor sommige christenen zal het shockerend zijn – een aantijging dat hun theologie niet uniek is3 – terwijl andere het juist een prettige gedachte zullen vinden, dat een traditioneel onderdeel is van het Judaïsme.”4
Maar voor we overdenken of de steen enig licht kan werpen op de christelijke leer dat Jezus uit de doden is opgestaan, laten we eerst de feiten over deze vondst eens op een rijtje zetten.

Kik Hier om verder te lezen over: ""Dode Zee Rollen" op steen?"