;



Dodental :

Is Jezus uit de doden opgestaan?

We schrikken er allemaal van, wanneer een bekend persoon plotseling sterft. De dood is wel "de grote vereffenaar" genoemd. Duizenden stenen merktekens in weidse groene velden spreken ervan. Nobelprijswinnaars, winnaars van Missverkiezingen. Miljardairs. Presidenten. Ze sterven allemaal. Op een dag is het onze beurt.

De vraag die we allemaal stellen is: en dan? Sommigen, zoals de atheïst Bertrand Russell geloven dat de dood het einde is van alle bewustzijn. Russel schreef: "Ik geloof dat ik na mijn dood zal wegrotten en dat niets van mijn `ik` zal overleven"1

Aan de ander kant zei Jezus Christus, dat zij die in Hem geloven eeuwig leven zullen hebben. Heel radicaal stelde hij ten aanhoren van zijn volgelingen: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven, zoals alle mensen. Bovendien zei hij zijn discipelen dat hij zou bewijzen dat hij de waarheid sprak door te sterven en drie dagen laten op te staan.

Als Jezus werkelijk is op gestaan uit de doden na drie dagen, zoals het Nieuwe Testament beweerd, dan is zijn belofte van een eeuwig leven geloofwaardig. Maar als hij niet is opgestaan, dan staat al het andere dat hij zei ook ter discussie.

De theoloog R.C. Sproul zegt ergens:

"De stelling van de wederopstanding is cruciaal voor het christendom. Als Christus door God is opgewekt uit de doden, dan heeft Hij de geloofsbrieven en de bevoegdheid waar geen andere religieuze leider op kan bogen. Buddha is dood. Mohammed is dood. Mozes is dood. Confucius is dood. Maar, volgens .. het christendom leeft Christus."2

Mythische verhalen schilderen goden af als Osiris, Isis, Horus en Tammuz, die ook dood gaan en weer levend worden. Maar niemand gelooft in de waarheid van die mythen, omdat er geen greintje bewijs is dat deze goden hebben bestaan, laat staan dat ze terug kwamen uit de dood. Maar voor Jezus Christus is er dwingend bewijs, dat hij 2000 jaar geleden werkelijk bestaan heeft en de geschiedenis enorm heeft beïnvloed (zie: Heeft Jezus echt bestaan?)

Maar zou Jezus' wederopstanding een uitvinding zijn van zijn volgelingen, of de vroege kerk - of is er overtuigend bewijs? Voor sommigen gaat het om oude koeien die je niet meer uit de sloot hoeft te halen. Anderen, die zelf het bewijsmateriaal hebben onderzocht vertellen een ander verhaal. Wat moeten we geloven? Jezus' wederopstanding is immers de grootste boodschap of het grootste bedrog uit de geschiedenis van de mensheid. Onderzoeker Josh McDowell schreef:

"Na meer dan 700 uur dit onderwerp onderzocht en de basis bestudeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat de wederopstandig van Jezus Christus ofwel een van de gemeenste, kwalijkste, de meest harteloze grappen is die ooit is uitgehaald met de mensheid, of het is het meest fantastische feit uit de geschiedenis."3
OK, welk van de twee is het? Op de volgende pagina's zullen we zien of er bewijsmateriaal is, om de meest radicale claim uit de geschiedenis, de wederopstanding van Jezus Christus, ofwel te weerleggen of wel te bevestigen.

Kik Hier om verder te lezen over: "Is Jezus uit de doden opgestaan?"