;



De externe bewijzen test

De derde en laatste maat van de betrouwbaarheid van een document is de externe bewijzen test en die vraagt: wordt de betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament bevestigd door bronnen daarbuiten? Wat zeiden niet-christelijke geschiedkundige tijdgenoten over Jezus Christus?

“Al met al zijn er minstens 17 geschreven bronnen van niet-Christelijke origine, die meer dan 50 details over het leven, de leer, de dood en de opstanding van Jezus vast hebben gelegd, met nog eens het nodige over de vroege kerk.”22 Dit is verbazingwekkend, alleen al omdat we überhaupt zo weinig historische details hebben over deze periode. Jezus wordt door meer bronnen genoemd, dan de veroveringen van Caesar in deze zelfde periode. Het is nog verbazingwekkender als we bedenken dat deze bevestigingen van het Nieuwe Testament dateren van 20 tot 150 jaar na Christus, "nogal vroeg in termen van de antieke historiografie”23

De betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament wordt verder bevestigd door meer dan 36.000 buiten-Bijbelse christelijke documenten (geschriften en aanhalingen van kerkleiders in de eerste drie eeuwen), die zo vroeg teruggaan als 10 jaar na het schrijven van het laatste Nieuwtestamentische boek.24. Als er geen enkele kopie van het Nieuwe Testament had overleefd, zouden we het op een paar verzen na kunnen reconstrueren op basis van deze brieven en documenten.25

Emeritus hoogleraar van de Universiteit van Boston Howard Clark Kee concludeert, “Het onderzoek naar de bronnen buiten het Nieuwe Testament, die bijdragen aan onze kennis van Jezus, bevestigen, dat Hij bestaan heeft, Zijn bovennatuurlijke macht, de toegewijdheid van Zijn volgelingen, het voortgaan van de beweging na Zijn dood [..] en het doordringen van het christendom [..] tot in Rome toe, tegen het einde van de eerste eeuw.”26

Uit de externe bewijzen-test komt dus hetzelfde als uit de andere testen. In weerwil van de beweringen van een enkele radicale scepticus is het portret dat het Nieuwe Testament van Jezus neerzet zeer betrouwbaar. Op een paar dissidenten na, als van het Jezus Seminarie, bevestigt de consensus van experts, ongeacht hun religieuze achtergrond, dat het Nieuwe Testament dat we vandaag in onze handen hebben getrouw zowel de woorden van als gebeurtenissen in het leven van Jezus weergeeft.

Clark Pinnock, hoogleraar exegese aan het McMaster Divinity College, vat het goed samen, wanneer hij zegt: “Er bestaat geen document uit de antieke wereld, die op zoveel tekstuele en historische getuigenis kan bogen. [..] Een eerlijk [persoon] kan een dergelijk belangrijke bron niet terzijde schuiven. Scepsis over de historische 'papieren' van het christendom heeft een irrationele basis.”27


Is Jezus werkelijk uit de doden opgestaan?

De belangrijkste vraag van onze tijd is "Wie is de echte Jezus Christus?? Was hij gewoon een bijzondere man, of de vleesgeworden God, zoals Paulus, Johannes en zijn andere discipelen geloofden? (Zie: Is Jezus God?)

De ooggetuigen die hem mee hebben gemaakt spraken en handelden in overeenstemming met hun geloof dat hij fysiek was opgestaan uit de doden na zijn kruisiging. Als zij het bij het verkeerde eind hebben gehad is het christendom gebaseerd op een leugen. Als ze het bij het rechte eind hadden, echter, zou zo'n wonder alles onderbouwen wat Jezus heeft gezegd over God, hemzelf en ons. Maar moeten we de opstanding van Jezus Christus op goed geloof aannemen, of zijn er harde historische bewijzen? Meer dan één scepticus begon aan een onderzoek in de historische feiten met het doel te bewijzen dat de opstanding niet heeft plaatsgevonden. Wat hebben zij ontdekt?

Klik hier om een kijkje te nemen in het bewijsmateriaal over de meest fantastische claim ooit: de wederopstanding van Jezus Christus!


Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?

Als Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende antwoorden in "Waarom Jezus"


Kan Jezus zin geven aan het leven?

"Waarom Jezus" gaat in op de vraag of Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven op de vragen van het leven: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" En "Waar ga ik heen?". Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die 'door' aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie waarom Jezus naar de aarde kwam...

Kik Hier om verder te lezen over: "Zijn de Evangeliën betrouwbaar?"