;



Was Jezus waanzinnig?

Albert Schweitzer, winnaar van de Nobelprijs in 1952 voor zijn werk voor de mensheid, had zo zijn eigen visie op Jezus. Hij kwam tot de conclusie dat waanzinnigheid achter Jezus' uitspraken moest zitten over zijn God zijn. Met andere woorden, Jezus zat er naast, maar hij heeft niet opzettelijk gelogen. Volgens die theorie heeft Jezus zichzelf overtuigd, dat hij de Messias was.

C. S. Lewis heeft deze mogelijkheid nauwkeurig bekeken. Hij concludeerde dat zijn uitspraken waanzinnig zouden zijn - als ze niet waar zijn. Hij zei, dat wanneer iemand claimt God te zijn, hij geen grote zedenleraar kan zijn. "Hij is ofwel waanzinnig - op het niveau van iemand die zegt een gekookt ei te zijn - of anders is hij de duivel uit de hel zelf."11

Zelfs de grootste twijfelaars aan het christendom hebben maar zelden aan Jezus' geestelijke gezondheid getwijfeld. De sociale hervormer William Channing (1780-1842), naar eigen zeggen geen christen, deed de volgende observatie over Jezus: "De aanklacht van buitensporig, zelf-misleidend enthousiasme past in elk geval niet op Jezus. Waar vinden we daar sporen van in de geschiedenis? Merken we dat soms in de rustige autoriteit van zijn voorschriften?"12

Hoewel zijn eigen leven gevuld was met immoraliteit en persoonlijk scepticisme, heeft de beroemde Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) toegegeven, dat Jezus van een superieur karakter en tegenwoordigheid van geest was. "Als Plato zijn denkbeeldige 'rechtvaardige' beschrijft, vervuld van ontberingen van schuld, maar die de hoogste beloning van de deugd verdient, dan beschrijft hij precies het karakter van Christus. En wat een tegenwoordigheid van geest. Ja, als leven en dood van Socrates die van een filosoof is, dan is leven en dood van Jezus Christus dat van een God."13

Schaff stelde de hamvraag: "Is zo'n intellect - door en door gezond en levenslustig, altijd paraat en altijd in volledige controle - in staat tot een radicale en zeer ernstige misvatting over zijn eigen karakter en zending?"14

Dus, was Jezus een leugenaar of waanzinnige, of was hij de Zoon van God? Heeft Jefferson misschien gelijk als hij hem "slechts een goede morele leraar" noemt en zijn godheid ontkent? Het is interessant genoeg om te zien, dat het publiek dat Jezus rechtstreeks hoorde spreken - zowel de gelovigen als zijn vijanden - hem in geen geval eenvoudig weg als morele leraar beschouwden. Er zijn maar drie basisgevoelens die Jezus opwekte bij de mensen die Hem ontmoetten: haat, angst of aanbidding.

En vandaag, 2000 jaar later, is Jezus nog altijd de meest omstreden persoon in onze wereld. Maar het zijn niet zijn morele inzichten, zijn ethiek of zijn legendarische optreden die mensen in vuur en vlam zetten. De boodschap die Jezus in de wereld bracht, was dat God ons geschapen heeft met een doel voor ogen, en dat doel is in Zijn Zoon vervat.

De beweringen van Jezus Christus brengen ons voor een keuze die we moeten maken. Zoals Lewis zei, kunnen we Jezus niet kwijt in de categorie grote religieuze leider of goede morele leraar. Deze voormalig sceptische professor uit Oxford daagt ons uit om zelf te beslissen over Jezus:

"U moet kiezen. Deze man was en is ofwel de Zoon van God: of anders een waanzinnige of erger nog. Je kunt hem een dwaas noemen, je kunt hem bespuwen en doden als een demon of je kunt hem aan de voeten vallen en Hem Heer noemen. Maar kom niet aan met de betuttelende onzin dat hij een grote leraar was. Hij heeft die mogelijkheid gewoon niet open gelaten. En dat was ook zijn opzet."15

In Onversneden Christendom legt Lewis uit hoe hij tot de conclusie gekomen is, dat Jezus Christus precies Diegene is, Die Hij zegt te zijn....

Is Jezus werkelijk uit de doden opgestaan?

De belangrijkste vraag van onze tijd is "Wie is de echte Jezus Christus?" Was hij gewoon een bijzondere man, of de vleesgeworden God, zoals Paulus, Johannes en zijn andere discipelen geloofden?

De ooggetuigen die hem mee hebben gemaakt, spraken en handelden in overeenstemming met hun geloof dat hij fysiek was opgestaan uit de doden na zijn kruisiging. Als zij het bij het verkeerde eind hebben gehad, is het christendom gebaseerd op een leugen. Als ze het bij het rechte eind hadden, echter, zou zo'n wonder alles onderbouwen wat Jezus heeft gezegd over God, hemzelf en ons.

Maar moeten we de opstanding van Jezus Christus op goed geloof aannemen, of zijn er harde historische bewijzen? Meer dan één scepticus begon aan een onderzoek naar de historische feiten met het doel te bewijzen dat de opstanding niet heeft plaatsgevonden. Wat hebben zij ontdekt?

Klik hier voor een kijkje in het bewijsmateriaal voor de meest fantastische claim ooit --- de wederopstanding van Jezus Christus!


Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?

Als Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende antwoorden in "Waarom Jezus"


Kan Jezus zin geven aan het leven?

"Waarom Jezus" gaat in op de vraag of Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven op de vragen van het leven: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" En "Waar ga ik heen?". Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die 'door' aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie waarom Jezus naar de aarde kwam...

Kik Hier om verder te lezen over: "Is Jezus God?"