;



Mysterie tegenover historie

De gnostische evangeliën zijn geen historie van Jezus’ leven, maar zijn grotendeels esoterische uitspraken, gehuld in mystiek, zonder historische details als namen, plaatsen en gebeurtenissen. In grote tegenstelling tot de Nieuwtestamentische evangeliën die ontelbare historische feiten vermelden over Jezus’ leven, bediening en uitspraken.

Wie zou u eerder geloven – iemand die zegt: “hé, ik heb geheime feiten die op mysterieuze wijze aan mij geopenbaard zijn”, of iemand die zegt: “ik heb alle feiten en geschiedenis onderzocht, hier heb je het zodat je zelf een besluit kunt nemen”? Hou die vraag in je achterhoofd en vergelijk dan de volgende twee uitspraken, het eerste uit het Gnostische evangelie van Thomas (ca. 110—150 na Chr.), het tweede uit het Nieuwtestamentische evangelie van Lucas (ca. 55-70 na Chr.)

  • Dit zijn de verborgen uitspraken die de levende Jezus gesproken heeft en Judas Thomas de Tweeling opgeschreven heeft6
  • Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben, zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben, heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, hetgeordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus, opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent. (Luc 1:1-4)
Spreekt de open en boven-de-tafel aanpak van Lukas niet aan? Of dat het feit dat het dichter bij de oorspronkelijke gebeurtenissen is opgeschreven en dus bijdraagt aan zijn betrouwbaarheid? Dat dacht de vroege kerk in elk geval ook.

En de meeste geleerden zijn ermee eens, dat het Nieuwe Testament de authentieke geschiedenis van Jezus is. Nieuwtestamenticus Raymond Brown zei over de gnostische evangeliën: “We krijgen geen enkel verifieerbaar nieuw feit te horen over de bediening van de historische Jezus en slechts een paar uitspraken die mogelijk van Hem geweest zouden kunnen zijn.”7

Dus, alhoewel de gnostische geschriften indruk hebben gemaakt op sommige geleerden, kan hun late datering en hun dubieuze auteurs zich niet meten met het Nieuwe Testament. Een dergelijk contrast tussen het Nieuwe Testament en de gnostische geschriften is desastreus voor de aanhangers van samenzweringstheorieën. Nieuwtestamenticus F.F. Bruce schreef: “Er bestaat geen verzameling antieke literatuur die zo’n uitgebreide textuele onderbouwing heeft als het Nieuwe Testament”8

Is Jezus werkelijk uit de doden opgestaan?

De belangrijkste vraag van onze tijd is "Wie is de echte Jezus Christus?? Was hij gewoon een bijzondere man, of de vleesgeworden God, zoals Paulus, Johannes en zijn andere discipelen geloofden? (Zie: Is Jezus God?)

De ooggetuigen die hem mee hebben gemaakt spraken en handelden in overeenstemming met hun geloof dat hij fysiek was opgestaan uit de doden na zijn kruisiging. Als zij het bij het verkeerde eind hebben gehad is het christendom gebaseerd op een leugen. Als ze het bij het rechte eind hadden, echter, zou zo'n wonder alles onderbouwen wat Jezus heeft gezegd over God, hemzelf en ons. Maar moeten we de opstanding van Jezus Christus op goed geloof aannemen, of zijn er harde historische bewijzen? Meer dan één scepticus begon aan een onderzoek in de historische feiten met het doel te bewijzen dat de opstanding niet heeft plaatsgevonden. Wat hebben zij ontdekt?

Klik hier om een kijkje te nemen in het bewijsmateriaal over de meest fantastische claim ooit: de wederopstanding van Jezus Christus!


Is er zoiets als een "Da Vinci"-complot geweest?

"De grijns van de Mona Lisa" onderzoekt de wereldberoemde samenzweringstheorie over Jezus Christus. Zijn Jezus en Maria Magdalena getrouwd geweest? Heeft Constantijn opdracht te geven de ware bronnen over Jezus Christus te vernietigen, om zo het beeld van een Godheid te creëren dat christenen nu aanbidden?

Klik hier om achter de waarheid te komen over De Da Vinci Code

Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?

Als Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende antwoorden in "Waarom Jezus"

Kan Jezus zin geven aan het leven?

"Waarom Jezus" gaat in op de vraag of Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven op de vragen van het leven: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" En "Waar ga ik heen?". Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die 'door' aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie waarom Jezus naar de aarde kwam...

Kik Hier om verder te lezen over: "De Gnostische Evangeliën: De echte geschiedenis van Jezus?"