;



Het oordeel van de geleerden

Maar zou de vroege kerk het bewijsmateriaal kunnen hebben vernietigd in hun poging om de geschiedenis van Jezus te herschrijven? Dan zeggen uiteraard Jacobovici, Brown en ander sensatiemakers. Maar delen wetenschappers die mening?

Een artikel in Newsweek, die de mening van voorstaande geleerden opsomde, stelt ronduit, dat aan de notie dat Jezus en Maria getrouwd waren elke historische basis ontbreekt. 2 Wellicht meende de Gnostici dat het Nieuwe Testament wat schuchter was op het gebied van romantiek en besloten ze het wat op te leuken. Hoe dan ook, deze geïsoleerde en obscure verzen, geschreven 100 tot 200 jaar na Christus vormen niet zo beste basis voor een samenzweringstheorie. Leuk om te lezen misschien, maar geen geschiedenis.

Sommigen zijn echter nog niet overtuigd. Misschien willen ze niet meer doen dan geschiedenis wat leuker maken. De televisie journalist Frank Sesno vroeg een panel geschiedkundigen over de fascinatie die mensen hebben met samenzweringstheorieën. Professor Stanley Kutler van de universiteit van Wisconsin antwoordde, ‘we houden allemaal van mysteries, maar van samenzweringen nog meer’. 3

Misschien heeft de hele ophef over Jezus en Maria Magdalena meer te doen met de tegenstanders van het Christendom, die Christus willen voorstellen als mens, die christenen van het begin af God hebben genoemd. (Om meer te lezen over hoe de eerste christenen Jezus zagen zie Is er een Da Vinci-complot geweest?). De apostel Paulus zegt bijv.

"Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden." (Filip. 2:6,7a)
Johannes, een ooggetuige en een van de discipelen die het dichtst bij Jezus stond zei van Hem:
"In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, [..] en het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond" (delen van Joh 1:1-3,14)

Is Jezus werkelijk uit de doden opgestaan?

De belangrijkste vraag van onze tijd is "Wie is de echte Jezus Christus?" Was hij gewoon een bijzondere man, of de vleesgeworden God, zoals Paulus, Johannes en zijn andere discipelen geloofden?

De ooggetuigen die hem mee hebben gemaakt, spraken en handelden in overeenstemming met hun geloof dat hij fysiek was opgestaan uit de doden na zijn kruisiging. Als zij het bij het verkeerde eind hebben gehad, is het christendom gebaseerd op een leugen. Als ze het bij het rechte eind hadden, echter, zou zo'n wonder alles onderbouwen wat Jezus heeft gezegd over God, hemzelf en ons.

Maar moeten we de opstanding van Jezus Christus op goed geloof aannemen, of zijn er harde historische bewijzen? Meer dan één scepticus begon aan een onderzoek naar de historische feiten met het doel te bewijzen dat de opstanding niet heeft plaatsgevonden. Wat hebben zij ontdekt?

Klik hier voor een kijkje in het bewijsmateriaal voor de meest fantastische claim ooit --- de wederopstanding van Jezus Christus!


Is er zoiets als een "Da Vinci"-complot geweest?

"De grijns van de Mona Lisa" onderzoekt de wereldberoemde samenzweringstheorie over Jezus Christus. Zijn Jezus en Maria Magdalena getrouwd geweest? Heeft Constantijn opdracht te geven de ware bronnen over Jezus Christus te vernietigen, om zo het beeld van een Godheid te creëren dat christenen nu aanbidden?

Klik hier om achter de waarheid te komen over De Da Vinci Code


Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?

Als Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende antwoorden in "Waarom Jezus"

Kan Jezus zin geven aan het leven?

"Waarom Jezus" gaat in op de vraag of Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven op de vragen van het leven: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" En "Waar ga ik heen?". Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die 'door' aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie waarom Jezus naar de aarde kwam...

Kik Hier om verder te lezen over: "Jezus en Maria Magdalena: Waren ze getrouwd?"