;



De feiten op een rij

  1. De steen 10 jaar geleden ontdekt in Jordanië
  2. Een Israëlisch-Zwitserse verzamelaar kocht het van een Jordaanse antiek-handelaar en bewaarde het in zijn huis in Zurich.
  3. De tekst bestaat uit twee nette kolommen van Hebreeuwse letters geschreven in inkt op 87 regels.
  4. Experts dateren de steen uit de 1e eeuw voor Chr. Enige decennia vóór Christus’ geboorte.
  5. Twee Israëlische geleerden publiceerden een jaar geleden een onderzoek over de steen.
  6. De steen is gebroken en hier en daar is de inkt vervaagd, wat de tekst moeilijk leesbaar maakt.
  7. De boodschap is genoemd, “Gabriëls Openbaring,” en is ontleend aan Oud-testamentische geschriften van de Hebreeuwse profeten Daniël, Zacharias en Haggaï.
  8. Regel 80 begint met “in drie dagen”, maar het volgende, cruciale word is moeilijk te lezen.

Een steen van een probleem

Knohl gelooft dat de boodschap van grote historische waarde is, maar wat de boodschap nu feitelijk is, is nogal dubieus. Hij beweert dat regel 80 moet luiden “In drie dagen zul je leven, Ik Gabriël gebiedt het u”. Hij gelooft dat de boodschap zou moeten slaan op een oproepkraaier genaamd “Simon”, die het onderspit delfde tegen troepen van Herodes.

Maar de hebraïcus Moshe Bar-Asher stelt:
"Er is een probleem: op cruciale plekken ontbreekt er tekst op de steen. Ik begrijp dat Knohl hier allerlei aanwijzingen wil lezen voor de pre-christelijke periode, maar in twee van de drie regels tekst, waar het feitelijk om draait, ontbreken tal van woorden."5

In andere woorden, de interpretatie van de Hebreeuwse woorden is buitengewoon moeilijk en nogal subjectief. En alles wat subjectief is, is voer voor samenzweringsdeskundigen…De historicus Paul Johnson schrijft:

"Jammergenoeg zijn historici zelden zo objectief als zij zich wensen voor te doen. Voor christenen, Joden zowel als atheïsten geldt dat Bijbelse geschiedenis behept is met geloof en uitgangspunten, die de wortels van ons bestaan raken. Een gebied dus, waarbij objectiviteit bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk te bereiken is.”6

Maar toch, als de steen echt blijkt te zijn en Knohls interpretatie van de inhoud juist is, zou dat historisch relevant zijn. Maar zou die inhoud dan werkelijk grond geven voor zijn bewering dat de opstanding van Jezus verzonnen is?

Dat zou vergezocht zijn. Er zijn grote problemen met die theorie:

  1. Details over Jezus’ afstamming, leven, dood, begrafenis en opstanding zijn vervat in honderden Oudtestamentische profetieën. Hoe zou de opstelling en de vervulling daarvan door een samenzwering tot stand kunnen zijn gebracht? (Zie: "Was Jezus de Messias?")
  2. Hoe kon Jezus zijn eigen dood en opstanding hebben verzonnen in het licht van zijn Romeinse en Joodse vijanden? Over zijn Opstanding waren ze buitengewoon stil. Waarom? (Zie "Is Jezus uit de doden opgestaan?")
  3. Waarom hebben Jezus’ vijanden in de eerste eeuw deze boodschap op steen niet aangehaald als een bewijs tegen zijn opstanding?
  4. Als Joden in de eerste eeuw een Messias verwachtten die zou sterven en opstaan, waarom zouden Joodse historici zoals Flavius Josephus dit belangrijke historische detail niet hebben genoemd in hun geschriften?
  5. Waarom zouden de discipelen hun leven hebben gegeven om een leugen te ondersteunen, als Jezus niet werkelijk uit de dood was opgestaan? Wat hadden ze daarmee te winnen?

Deze en andere vragen zullen het onderwerp zijn van talrijke debatten wanneer deze boodschap op steen verder wordt onderzocht en ontcijferd door de experts. Het kan jaren duren voor alle bewijsmateriaal is bekeken en de historische waarde van “Gabriëls openbaring” werkelijk bekend wordt.

Hoe dan ook, de zaak vóór Jezus’ opstanding blijft iets ongrijpbaars voor diegenen die proberen de onwaarheid ervan aan te tonen. Eén scepticus die zijn eigen onderzoek startte naar de opstanding van Christus, begon aan een boek om te bewijzen dat het niet was gebeurd. Zijn slotsom was verrassend. Klik hier om te lezen wat hij ontdekte. (Is Jezus opgestaan uit de doden?)

Kik Hier om verder te lezen over: ""Dode Zee Rollen" op steen?"