;



De kwestie van een leeg graf

Geen historicus die zichzelf serieus neemt twijfelt er aan, dat Jezus dood was, toen hij van het kruis werd genomen. Maar velen hebben zich afgevraagd hoe zijn lichaam verdween uit het graf. De Britse journalist dr. Frank Morison hield de wederopstanding aanvankelijk voor een legende of bedrog; en hij begon aan onderzoek voor een boek om dat aan te tonen.17 Het boek werd beroemd, maar om een andere reden dan het plan was, zoals we zullen zien.

Morison probeerde eerst de zaak van het lege graf op te lossen. De tombe was het eigendom van een lid van het Sanhedrin, Jozef van Arimathea. In Israël in die tijd was dat zo'n beetje hetzelfde als popster-status nu. Iedereen wist wie er lid was van die Raad. Jozef moet een bestaand persoon zijn geweest. Anders zouden de Joodse leiders dat als eerste hebben aangegrepen om het verhaal te ontkrachten als bedrog, in hun pogingen om de wederopstanding aan te vallen. Bovendien moet Jozefs graf een bekende plek zijn geweest en eenvoudig te identificeren. Dus de vlieger van het 'kwijt zijn geraakt op het kerkhof' gaat niet op.

Morison vroeg zich af, waarom Jezus' vijanden de 'mythe van de lege tombe' niet bestreden hebben, als het niet waar was. De ontdekking van Jezus' lichaam zou immers het hele verhaal in duigen hebben doen vallen.

En wat we historisch weten van Jezus' vijanden is dat ze zijn discipelen hebben beschuldigd van het stelen van zijn lichaam. Een beschuldiging die duidelijk is gebaseerd op het gedeelde uitgangspunt, dat de tombe leeg is!

Dr. Paul L. Maier, hoogleraar Antieke Geschiedenis aan de universiteit van West Michigan, stelde het zo: "Als alle bewijsmateriaal zorgvuldig en eerlijk wordt gewogen dan is de conclusie gerechtvaardigd, dat het graf waarin Jezus begraven was, inderdaad leeg was op Eerste Paasdag. En er is nog geen draad aan bewijs ontdekt dat die stelling ondergraaft."18

De Joodse leiders waren perplex en beschuldigden de discipelen van het stelen van Jezus' lichaam. Maar de Romeinen hadden een 24-uurs wacht ingesteld bij het graf met een geoefende bewakingseenheid (bestaande 4 tot 12 soldaten). Morison vroeg zich af: "Hoe hebben deze professionele krachten het laten gebeuren, dat Jezus lichaam geroofd werd?" Het was ronduit onmogelijk om daar voorbij te glippen en een steen van 2000 kilo weg te schuiven. Maar de steen was wel weg en het lichaam van Jezus was daar niet meer.

Als Jezus' lichaam ergens terug te vinden was, zouden zijn vijanden de opstandings-zeepbel spoedig hebben kunnen laten klappen. Tom Anderson, voormalig voorzitter van de Californische vereniging van gerechtsadvocaten, vat de kracht van dat argument zo samen:

"Neem een gebeurtenis waarover zo breed gepubliceerd is, dan zou je toch denken dat er wel één historicus, één ooggetuige, één tegenstander was, die voor eens en altijd vast had gelegd, dat hij Christus' lichaam had gezien? De stilte van de geschiedenis is oorverdovend als het gaat om een getuige à charge tegen de wederopstanding..."19

Dus, zonder lichaam en met een bekend graf, dat duidelijk leeg was, accepteerde Morison het bewijs, dat Jezus' lichaam op de een of andere manier werkelijk was verdwenen uit het graf.

Kik Hier om verder te lezen over: "Is Jezus uit de doden opgestaan?"