Vroege critici
In tegenstelling tot de beweringen van Brown was het niet Constantijn die het Gnostische geloof als ketters brandmerkte. Dat hadden de apostellen zelf al gedaan. Een vroege vorm van die filosofie was al aan het groeien in de eerste eeuw, een paar decennia nog maar na de dood van Jezus. De apostelen haalden in hun leringen en geschriften fel uit tegen deze opvattingen, omdat zij tegen de waarheid van Christus in gingen, van Wie zij zelf ooggetuigen waren geweest.Kijk maar eens wat de apostel Johannes schrijft tegen het eind van de eerste eeuw:
"Wie is de leugenaar, anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Deze is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent." (1 Joh 2:22)In navolging van de leer van de apostelen veroordeelden de leiders van de vroege Kerk de Gnostici unaniem als een sekte. De kerkvader Irenaeus schreef 140 jaar voor het concilie van Nicaea en hij bevestigde dat de Gnostici door de kerk als ketters waren veroordeeld. En hij wees ook hun "evangeliën" af. Maar over de 4 Nieuwtestamentische evangeliën zei hij: het is niet mogelijk dat de Evangeliën meer of minder in getal kunnen zijn, dan zij zijn.”9
De theoloog Origines schreef dit in aan het begin van de derde eeuw, meer dan 100 jaar voor Nicaea:
Ik ken een zeker evangelie met de naam "Het evangelie naar Thomas" en een "Evangelie naar Matthias" en vele andere hebben we gelezen - iemand mocht eens denken dat wij niet op de hoogte zijn, omdat sommige menen bijzondere kennis te hebben, omdat ze met deze geschriften op de hoogte zijn. Maar dan toch, onder al deze geschriften hebben wij alleen die goedgekeurd, die de kerk heeft erkend, en dat is dat alleen de 4 evangeliën aangenomen moeten worden. 10Daar, in de woorden van een vroege kerkleider in hoog aanzien: De Gnostici werden als een niet-christelijke sekte beschouwd, vèr voor het concilie van Nicaea. Maar er is nog meer bewijs dat de beweringen van De Da Vinci Code in twijfel trekt.
Over seksisme gesproken...
Brown suggereert dat Constantijn voor zijn zogenaamde verbanning van de gnostische geschriften gemotiveerd was om vrouwen in de kerk te kunnen onderdrukken. Maar het is, ironisch genoeg, nu juist het Gnostische evangelie van Thomas, dat vrouwen degradeert. Het besluit (zogenaamd met de woorden van Petrus), met deze woorden waar je mond van open valt: "Laat Maria van ons weggaan, want vrouwen zijn het leven niet waard"11. Vervolgens zegt Jezus zogezegd, dat hij Maria om zal vormen in een man, zodat ook zij het koninkrijk der hemelen in zal kunnen gaan. Lees: vrouwen zijn minderwaardig. Met gedachten als deze in de etalage, is het niet zo makkelijk voor te stellen dat Gnostische geschriften bovenaan het lijstje van boeken staan voor de gelijkberechtiging van vrouwen...
In sterke tegenstelling behandelt de Jezus van de Bijbelse Evangeliën vrouwen altijd met waardigheid en respect. Juist op revolutionaire verzen als deze zijn pogingen gegrondvest geweest om de status van vrouwen te verhogen:
Kik Hier om verder te lezen over: "Is er een Da Vinci-complot is geweest?"