;



Laten we voor nu eens aannemen dat Teabings gedachten waar zijn. Waarom zou, in dat geval, het Concilie van Nicaea hebben besloten om Jezus' Godheid te promoten?

“Het ging allemaal om macht,” vervolgde Teabing. “Het was essentieel voor het functioneren van de Kerk en de staat dat Christus als Messias werd gezien. Veel geleerden beweren dat de vroege kerk Jezus letterlijk heeft gestolen van Zijn oorspronkelijke volgelingen, Zijn boodschap als mens heeft gekaapt en deze heeft gehuld in een ondoordringbare mantel goddelijkheid, en die boodschap heeft gebruikt om haar eigen macht te vergroten.”4

De Da Vinci Code is in alle opzichten de ultieme samenzweringstheorie. Als Brown’s bewering kloppen, zijn we allemaal voorgelogen - door de kerk, door de geschiedenis en door de Bijbel. Er zelfs misschien door diegene die we het meest vertrouwen: Onze ouders en leraars. En dat allemaal voor een ordinaire gooi naar macht.

Alhoewel De Da Vinci Code een verzonnen roman is, zijn veel van Browns aannamen wel gebaseerd op echte gebeurtenissen (het Concilie van Nicaea), echte mensen (Constantijn en Arius) en echte documenten (de Gnostische evangeliën). Als we tot op de bodem van deze samenzweringszaak willen komen, moeten we Browns beschuldigingen bij de horens vatten en feit van fictie scheiden.

Constantijn en het christendom

In de eeuwen voorafgaand aan Constantijns keizerschap over het Romeinse Rijk waren de christenen vreselijk vervolgd. Maar toen, midden in een veldslag, moet Constantijn een helder beeld van een kruis in de lucht hebben gezien met de woorden: "In dit tekent zult u overwinnen". Hij trok ten strijde onder het teken van het kruis nam de macht over in het keizerrijk.

Constantijns bekering tot het christendom was een waterscheiding in de kerkgeschiedenis. Rome werd plotseling een christelijk rijk. Voor het eerst in bijna 300 jaar was het relatief veilig, en zelfs "in" om christen te zijn.

Christenen werden niet langer vervolgd om hun geloof. Constantijn probeerde vervolgens het Oost- en Westromeinse tijk te verenigen. Die waren vreselijk verdeeld door schismata en sekten, voornamelijk rondom het punt van de identiteit van Jezus Christus.

Dit zijn een paar kernen van waarheid in De Da Vinci Code, en een kern van waarheid is een vereiste voor iedere succesvolle complottheorie. Maar het boek maakt van Constantijn een samenzweerder. Laten we dus gaan kijken naar de belangrijkste vraag die Browns theorie oproept: Heeft Constantijn de christelijke leer van de goddelijkheid van Jezus bedacht?

Kik Hier om verder te lezen over: "Is er een Da Vinci-complot is geweest?"