;



Zoon des mensen

Er zijn er die zeggen dat Jezus met de Ik BEN naam niet heeft willen zeggen dat Hij God was. Ze redeneren, dat Zijn verwijzing naar Zichzelf als ‘Zoon des Mensen’ bewijst dat hij geen goddelijkheid wilde claimen. Dus in welke context wordt die titel gebruikt en wat betekent het?

Packer schrijft dat de naam ‘Zoon des mensen’ verwijst naar Jezus’ rol als Redder-Koning, om daarmee de Messiaanse profetieën van Jesaja 53 te vervullen10. Jesaja 53 is de meest uitgebreide profetische passage over de komende Messias en beeldt Hem duidelijk uit als Leidende Heiland. Jesaja noemt die Messias echter ook “Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jes 9:6)

Vele geleerden menen dat Jezus Zichzelf daarmee ook de vervulling noemde van Daniëls profetie over de ‘mensenzoon’. Daniel voorzegt dat de ‘mensenzoon’ de heerschappij gegeven zal worden over de mensheid en aanbeden zal worden:

“Zie, daar kwam Iemand met de wolken van de hemel, lijkend op een mensenzoon.
Hij begaf Zich naar de Oude van dagen
en men bracht Hem dicht bij Hem.
Hem werd gegeven heerschappij en eer en koningschap,
en alle volken, natiën en taalgroepen zouden Hem dienen” (=aanbidden).
(Dan 7:12,14)

Wie is dan die mensenzoon, en waarom wordt Hij aanbeden, terwijl alleen God aanbeden moet worden?Jezus zegt tegen Zijn discipelen,wanneer Hij terugkeert op aarde, “En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen in een wolk, met grote kracht en heerlijkheid.”(Luc 21:27). Zegt Jezus hier dat Hij de vervulling is van Daniëls profetie?

Zoon van God

Jezus zegt ook dat Hij de “Zoon van God” is. Deze titel betekent niet dat Jezus Gods biologische zoon is. Maar de term Zoon duidt evenmin op minderwaardigheid, evenmin als een menselijke zoon in essentie minder is dan zijn vader. Een zoon deelt in het DNA van zijn vader en ze zijn weliswaar verschillend, maar beide mens. Geleerde zeggen dat de term Zoon van God in de grondtalen meer zegt over gelijkheid, van dezelfde orde grootte. Jezus wilde er mee zeggen dat Hij een goddelijke natuur heeft, of, in 21e-eeuwse termen, het “DNA van God”. Prof. Peter Kreeft legt uit:
“Wat bedoelde Jezus toen Hij zich ‘Zoon van God’ noemde? De zoon van een mens is een mens. (zowel zoon als mens duiden in de grondtalen op zowel mannen als vrouwen). De zoon van een aap is een aap. De zoon van een hond is een hond. De zoon van een haai is een haai. En de Zoon van God is derhalve God. Zoon van God is een goddelijke titel.”11
In Johannes 17 spreekt Jezus over de heerlijkheid waarin Hij en Zijn Vader deelden, vóór de wereld begon. Maar claimt Jezus gelijk te zijn aan God door zijn uitspraak dat Hij “Zoon van God” is? Packer antwoordt: “Als de Bijbel derhalve stelt dat Jezus de Zoon van God is, dan betekent dat feitelijk een vaststelling van onderscheiden persoonlijk Godheid.” 12

Dus de namen die Jezus voor Zichzelf gebruikte wijzen uit dat Hij gelijkheid aan God claimde. Maar sprak en handelde Jezus ook met de autoriteit van God?

Zonde vergeven

In de Joodse religie kan alleen God zonde vergeven. Vergeving is altijd persoonlijk, de persoon die onrecht is aangedaan moet vergeven, dat kan een ander niet vóór hem doen, vooral als Diegene God zelf is. Maar bij herhaalde gelegenheid handelde Jezus alsof Hij God was, door zondaars te vergeven. De ziedende religieuze leiders kwamen tot een uitbarsting, toen Hij voor hun ogen een melaatse de zonden vergaf.
De schriftgeleerden, die dat hoorden zeiden, waarom spreekt Deze zulke godslasteringen. Wie kan zonden vergeven dan God alleen (Mar 2:7)!

Lewis stelt zich de verbaasde reacties voor van allen die Jezus hoorden:

‘En dan komt de echte schok‘, schrijft Lewis: ‘Onder deze Joden staat plots een man op die spreekt alsof Hij God is. Hij zegt zonden te mogen vergeven. Hij zegt dat Hij er altijd al was. Hij zegt dat Hij de wereld zal oordelen aan het einde van de tijd. Laten we er geen doekjes om winden: Onder Pantheisten zoals mensen uit India kan iedereen zeggen dat hij een deel van God is, of een met God… Maar deze man kan zo’n God niet bedoelen, aangezien Hij Jood is. In hun ‘taal’ is God diegene die buiten de wereld staat, die wereld gemaakt heeft en oneindig anders is, dan wat ook maar. Als je je dit gerealiseerd hebt, besef je dat dit zo’n beetje met meest schokkende is dat ooit iemand over de lippen heeft gekregen.’13

Kik Hier om verder te lezen over: "Heeft Jezus gezegd God te zijn?"